Tygodnik Strefa Mińsk NR 35/36 (349/350)

Dlaczego warto jeść czosnek?

Jego zdecydowany smak i aromat może wzbogacić charakter wielu potraw. I jak przekonują znawcy tematu, ponoć jest też afrodyzjakiem...

Opublikowano: 4 Grudnia 2014, Czwartek, 21:58
Autor: btsd
 1 0 0

To proste, bo znajduje się w nim ponad sto chemicznie czynnych związków, w tym alliina, dzięki której czosnek ma antybiotykowe właściwości – hamuje rozwój bakterii i zwalcza infekcje. Natomiast jego zdecydowany smak i aromat może wzbogacić charakter wielu potraw. I jak przekonują znawcy tematu, ponoć czosnek jest też afrodyzjakiem...

Na pewno Egipcjanie podawali czosnek budowniczym piramid, aby wzmocnić ich siły i chronić robotników przed czerwonką. Europejczycy od wieków jedli czosnek, aby ustrzec się przed zarazą. Lekarze na polach bitew podczas obu wojen światowych stosowali czosnek do odkażania ran. Do dzisiaj czosnek używany jest w leczeniu grzybicy stóp, gruźlicy, nadciśnieniu krwi, s przeziębieniach, infekcjach dróg oddechowych i kaszlu. Nie jest tajemnicą, że w krajach, gdzie ludzie jedzą dużo czosnku, zapadalność na choroby serca jest dość niska. Dowiedziono również, że niektóre związki chemiczne występujące w czosnku mogą być tak samo skuteczne, jak aspiryna. Naukowcy, po przeprowadzeniu wielu badań sugerują także, że czosnek może uniemożliwiać powstawanie związków powodujących nowotwory. Neutralizuje wolne rodniki i wzmacnia układ immunologiczny.

Na świecie istnieje ok. 260 gatunków czosnku, m.in. niedźwiedzi, zielony, wężowy, dziki. W samej tylko Polsce uprawia się ok. 16 gatunków, choć prym wiedzie głównie czosnek pospolity – Allium sativum. Czosnek składa się w 60% z wody oraz z węglowodanów (33%). Ale znajdziemy w nim także olejki eteryczne i lotne oraz organiczne związki siarkowe, czyli alliinę oraz skordyninę A i B. Także flawonoidy, witaminy z grupy B (B1, B2, PP), witaminę C, prowitamina A, potas, żelazo, magnez i rzadkie mikroelementy (m.in. kobalt, chrom, nikiel).

Żeby doświadczyć leczniczych i profilaktycznych właściwości czosnku, wystarczy zjeść 1–2 surowe nieduże ząbki. Co ważne, należy je utłuc, posiekać lub pogryźć, aby mieć pewność, że alliina w surowym czosnku zostanie przekształcona w allicynę i zacznie działać prozdrowotnie. Problemem jest tylko silny aromat i smak surowego czosnku. Ale i na to znajdą się sposoby. Można: żuć natkę zielonej pietruszki lub goździki, albo zjeść łyżeczkę miodu, jabłka, ziarnka palonej kawy, albo popijać jogurtem, mlekiem lub czerwonym winem. Który sposób okaże się najlepszy dla nas – musimy sprawdzić. Ale uwaga – czosnek należy jeść z głową, bo w nadmiarze może wywołać problemy żołądkowe, ból głowy, uczucie zmęczenia oraz biegunkę.

Surowy czosnek możemy też dodawać do wielu potraw. Twarożek ze szczypiorkiem i natką pietruszki z dodatkiem czosnku to pobudzająca propozycja na śniadanie. Rozgnieciony idealnie podnosi też smak mięs, sosów, ryb, zup, potraw z warzyw, a dodany do smażonego świeżego szpinaku sprawi, że będzie on smakował, jak królewskie danie. A czy ktoś wyobraża sobie jedzenie pizzy bez sosu czosnkowego? No, może kilka osób :)

Warto także spróbować pieczonego czosnku, który nie jest już tak ostry i intensywnie pachnący, a staje się lekko słodki, kremowy, bardzo delikatny. To alternatywa dla tych, którzy nie przepadają za surowym czosnkiem. Podobnie, jak cieszący się dużą popularnością czosnek marynowany lub jako dodatek do oliwy z oliwek, z którą tworzą aromatyczną przyprawę, np. do sałatek, czy makaronów. Czosnek wchodzi też w skład wielu suplementów diety w postaci liofilizowanej lub maceratu olejowego – ale trzeba się liczyć z tym, że traci on wtedy część swoich cennych składników. Jednak nieważne w jakiej postaci zaprzyjaźnimy się z czosnkiem – chodzi o to, aby był to związek na dobre i na złe. Zbliża się zima, będziemy narażeni na różne infekcje – dlatego warto zażywać naturalny antybiotyk zwłaszcza, że jego smakowe i aromatyczne właściwości mogą wzbogacić także charakter wielu potraw. Po prostu smacznego i na zdrowie :)

Oprac. JK

Musisz się zalogować, by móc dodawać komentarze!
Felicjanka  2016-03-16, 10:20
Czosnek jest zdrowy i smaczny ;)
Znajdź nas na Facebooku
TYGODNIK STREFA MIŃSK
adres biura:
ul. Warszawska 161 (1 piętro)
05-300 Mińsk Mazowiecki
tel. + 48 724 822 000
e-mail: reklama@strefaminsk.pl
lub e-mail: biuro@strefaminsk.pl
projekt graficzny: E-HO - agencja reklamowa - Mińsk Mazowieckikodowanie, system zarządzania