Tygodnik Strefa Mińsk NR 15/16 (371/372)

Orzechy włoskie na zdrowie, młodość i odporność

Można je chrupać wydobyte prosto z łupiny, dodać do surówek i sałatek (także w postaci oleju wytłoczonego z nich na zimno), albo do ciast, ciasteczek i tortów.

Opublikowano: 18 Października 2014, Sobota, 00:16
Autor: btsd
 0 0 0

Właśnie spadły z gałęzi na ziemię. Można je chrupać wydobyte prosto z łupiny, dodać do surówek i sałatek (także w postaci oleju wytłoczonego z nich na zimno), albo do ciast, ciasteczek i tortów. Bo orzechy włoskie to samo zdrowie w każdej postaci – są bogatym źródłem wielu składników odżywczych oraz zdrowych olejów.

 

Orzechy włoskie (podobnie jak ryby) zawierają jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, np. omega-3 i omega-6, które pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu LDL, działają przeciwzakrzepowo oraz wspomagają czynności mózgu. Okazuje się, że wystarczy zjeść trzy orzechy, aby pokryć dzienne zapotrzebowanie na kwas omega-3, który również wspiera leczenie astmy, reumatyzmu, artretyzmu oraz dolegliwości skóry, tj. egzemy i łuszczycę. Jest w orzechach włoskich również aminokwas arginina, substancja, która umożliwia utrzymanie elastyczności naczyń wieńcowych. A także kwas elagowy, przeciwutleniacz podnoszący odporność i mający właściwości przeciwnowotworowe. Ale to dopiero początek bogatej listy substancji odżywczych. Orzechy włoskie zawierają dużą ilość fosforu, który doskonale wpływa na pracę mózgu. Witamina B6 (oraz inne witaminy z grupy B) zapobiega utracie pamięci i chroni serce (podobnie jak magnez i potas), a witamina E korzystnie wpływa na skórę i włosy. Cynk wspiera grasicę i podnosi odporność organizmu. Orzechy są również dobrym źródłem żelaza, wapnia, kwasu foliowego (niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu, więc kobiety w ciąży nie powinny sobie odmawiać orzechów), manganu, miedzi, jodu, potasu, selenu, wapnia i błonnika. Nie bez znaczenia jest także obecność w orzechach włoskich pełnowartościowego białka (10%) – nic dziwnego, że tak chętnie zajadają się nimi wegetarianie. Orzechy mają też łagodne działanie przeczyszczające i pomagają poprawić metabolizm organizmu, wskazane są więc osobom ze schorzeniami wątroby. I jeszcze jedna ważna rzecz – orzechy włoskie są bardzo kaloryczne – 100 g to 645 kcal. Dlatego niektórzy ich nie jedzą w obawie, żeby nie utyć. Szkoda jednak pozbywać się tak wartościowej przekąski – wystarczy rozsądnie podejść do sprawy. Trzy, czy cztery orzechy dziennie na pewno nie wpłyną na naszą tuszę, a korzyści zdrowotne będą niewspółmiernie większe.

 

Coś na ząb

W kuchni wykorzystuje się orzechy włoskie na wiele sposobów, ceniąc sobie ich niepowtarzalny smak i aromat. Mielone trafiają do ciastek, ciast, tortów, kremów i deserów. Kruszone dodawane są do sałatek, serów, dipów, past, mięs, farszów, śniadaniowej owsianki, pierogów, makaronów. W całości mogą być ozdobą ciast i tortów. A podprażone mogą być znakomitą przegryzką zamiast batonów, czy wafelków. Jak widać, kulinarny wachlarz dla włoskich orzechów jest bardzo szeroki. Wystarczy tylko zaopatrzyć się w dobry produkt.

Pamiętajmy bowiem, że orzechy zawierają duże ilości tłuszczu, więc niewłaściwie przechowywane jełczeją. Dlatego najlepiej kupować orzechy w łupinach, bo są ich naturalnym i najlepszym opakowaniem i trzymać je w chłodnym, suchym miejscu, najlepiej w puszce, słoju, albo w misce. Lepiej darować sobie orzechy łuskane – mogą trafić się spleśniałe lub wysuszone, poza tym są konserwowane siarką, aby mogły długo leżeć na sklepowych półkach i w hurtowniach. O mielonych, takich idealnych do ciasta też lepiej zapomnieć – bywają produkowane ze spleśniałych orzechów, a nawet łupinek. Oczywiście, to nie norma, ale najlepiej samemu sobie nałupać orzechów, a potem, w zależności od potrzeb pokruszyć je w moździerzu, albo zetrzeć na tarce. Przynajmniej będziemy mieli pewność, co jemy.

 

Sezon na orzechy laskowe trwa. Zróbmy sobie z nich zapasy na zimę. W chłodne i śniegowe dni będą w sam raz, jako energetyczna przegryzka, albo dodatek do przystawek, dań głównych i deserów. A co najważniejsze – orzechy włoskie idealnie wpływają na nasze zdrowie, odporność organizmu i wygląd. To najlepsza rekomendacja, aby zagościły w naszych kuchniach.

Musisz się zalogować, by móc dodawać komentarze!
Znajdź nas na Facebooku
TYGODNIK STREFA MIŃSK
adres biura:
ul. Warszawska 161 (1 piętro)
05-300 Mińsk Mazowiecki
tel. + 48 724 822 000
e-mail: reklama@strefaminsk.pl
lub e-mail: biuro@strefaminsk.pl
projekt graficzny: E-HO - agencja reklamowa - Mińsk Mazowieckikodowanie, system zarządzania