Tygodnik Strefa Mińsk NR 11/12 (367/368)

Skarby ukryte w skorupce

Dobroczynne dla zdrowia i urody wartości odżywcze orzechów znane są od dawna. Ich regularne jedzenie dobrze wpływa na nasze serce, układ krążenia, układ nerwowy, skórę.

Opublikowano: 18 Listopada 2012, Niedziela, 11:49
Autor: admin
 0 0 0

Dobroczynne dla zdrowia i urody wartości odżywcze orzechów znane są od dawna. Ich regularne jedzenie dobrze wpływa na nasze serce, układ krążenia, układ nerwowy, skórę. To przekąska bogata w białko, tłuszcze i minerały. Dlatego warto o nich pamiętać w naszej diecie zwłaszcza, że do wyboru mamy zarówno polskie, jak i zagraniczne odmiany orzechów...

Orzechy włoskie
przypominają swoją budową mózg. Nic dziwnego, że wspaniale działają właśnie na jego procesy poznawcze i wzmacniają pamięć. Zawarty w nich kwas tłuszczowy omega-3 zapewnia ochronę układu krążenia, jest też czynnikiem przeciwzapalnym, który wspiera leczenie reumatyzmu, artretyzmu oraz dolegliwości skóry. Dzięki kwasowi elagowemu mają właściwości przeciwnowotworowe. Zawierają także witaminy z grupy B, witaminę E, miedź, magnez, potas, cynk, białko.

Orzechy laskowe
skrywają w sobie bardzo dużo zdrowych kwasów tłuszczowych omega-9 oraz witaminy E i C. Wspomagają nasz układ odpornościowy. Są bogatym źródłem ważnych minerałów – żelaza, magnezu, potasu i wapnia. Zawierają też kwas foliowy.

Migdały
to idealny pokarm dla naszego mózgu i układu nerwowego, jedne z najzdrowszych orzechów. Zawierają witaminy z grupy B, cynk, fosfor, jod, magnez, jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Ze względu na dużą ilość białka polecane są wegetarianom.

Pistacje
choć mają w sobie wiele witamin, minerałów i kwasy tłuszczowe omega-9, są to najmniej kaloryczne orzechy. Jedna pistacja zawiera tylko 3 kilokalorie! Porcja składająca się z 30 orzechów pistacjowych stanowi zdrową i smaczną przekąskę, która nie tylko zaspokoi głód, ale również dostarczy organizmowi niezbędne składniki odżywcze.

Orzechy macadamia
wzmacniają serce i pomagają utrzymać właściwy poziom cholesterolu we krwi dzięki zawartości jednonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz fitosteroli, zmniejszających wchłanianie cholesterolu z pokarmu. Orzechy macadamia mają wyjątkowo twardą łupinę, nawet dziadek do orzechów nie jest w stanie jej rozłupać. Kupuje się je więc już bez skorupki. Mają największą zawartość tłuszczu spośród wszystkich orzechów – aż 76 procent! – dlatego szybko jełczeją i raczej nie nadają się do długiego przechowywania.

Nerkowce
są źródłem białka i doskonale nadają się na przekąski szybko zaspokajające głód. Zawarty w nich selen, niezbędny do tworzenia przeciwciał, wspiera naszą odporność, a cynk zwalcza wirusy i ma dobroczynny wpływ na skórę i włosy.

Orzechy ziemne
jeśli jemy czyste, bez soli i dodatków, wtedy są bardzo zdrowe, wspierają układ nerwowy, oddechowy, mięśniowy i krwionośny. Chronią przed osteoporozą czy miażdżycą. Dbają o skórę – zawierają bowiem sporo białka (ponad 25%), potasu, magnezu, selenu, fosforu i witaminy E i PP. Tej ostatniej arachidy mają najwięcej spośród wszystkich orzechów. Zawarta w nich arginina to cenny budulec ludzkich mięśni, znacznie podnoszący naszą zdolność do wysiłku.

Orzechy brazylijskie
rosną dziko w deszczowych lasach Amazonii, co już działa na wyobraźnię. Są jednym z najbogatszych źródeł selenu, który wspiera walkę z wolnymi rodnikami. Podobnie jak inne orzechy zawierają magnez, żelazo i wapń, a także kwasy tłuszczowe omega-6.

Kilka praktycznych orzechowych rad:
- Korzystne dla zdrowia jest spożywanie garści mieszanki orzechów kilka razy w tygodniu, dobroczynne właściwości poczujemy jedząc orzechy systematycznie, a nie okazjonalnie.
- Orzechy charakteryzują się wysoką kalorycznością, dlatego powinniśmy traktować je jako zamiennik innych produktów spożywczych, a nie jeść dodatkowo.
- Najlepiej jest spożywać orzechy w postaci naturalnej, na surowo. W czasie pieczenia lub smażenia może dojść do obniżenia zawartych w nich aktywnych składników.
- Orzechy solone spożywajmy z umiarem, zwłaszcza jeśli powinniśmy ograniczać w naszej diecie sól.
- Siekane orzechy wspaniale wzbogacą zieloną sałatę, różnego rodzaju ciasta, owsiankę, dania z ryżu – pasują do smaków słodkich, słonych i kwaśnych.
- Wszelkie orzechy dobrze trzymać w lodówce, żeby nie jełczały.

Musisz się zalogować, by móc dodawać komentarze!
Znajdź nas na Facebooku
TYGODNIK STREFA MIŃSK
adres biura:
ul. Warszawska 161 (1 piętro)
05-300 Mińsk Mazowiecki
tel. + 48 724 822 000
e-mail: reklama@strefaminsk.pl
lub e-mail: biuro@strefaminsk.pl
projekt graficzny: E-HO - agencja reklamowa - Mińsk Mazowieckikodowanie, system zarządzania