Tygodnik Strefa Mińsk NR 11/12 (367/368)

Smaczne i zdrowe gruszki

Gruszki uprawiane były już w starożytnej Grecji, a najprawdopodobniej pochodzą z Azji. Od XVII wieku z powodzeniem hodowali je Francuzi i Belgowie.

Opublikowano: 29 Października 2012, Poniedziałek, 10:21
Autor: admin
 0 0 0

Gruszki uprawiane były już w starożytnej Grecji, a najprawdopodobniej pochodzą z Azji. Od XVII wieku z powodzeniem hodowali je Francuzi i Belgowie. To oni rozpropagowali lecznicze właściwości gruszki w całej Europie. A konferencje, faworytki, komisówki, lukasówki, Williamsy czy Paryżanki zawładnęły podniebieniami zarówno smakoszy, jak i zwykłych ludzi...

Świeża, średniej wielkości gruszka ma ok. 60 kilokalorii. Jest bogata w składniki mineralne, tj. potas, fosfor, wapń, magnez, sód, miedź, żelazo, a także bor i jod. Zawiera również witaminy: A, B1, B2, B6, C i PP, kwasy owocowe (jabłkowy i cytrynowy), węglowodany, olejki eteryczne, błonnik i pektyny. Od bardzo dawna używano gruszek jako leku przeciwko różnym chorobom. Galen zalecał jedzenie gruszek przy chorobach, którym towarzyszy gorączka, a Matthiole polecał pieczone gruszki w dolegliwościach trawienia, smażone na wzmocnienie, a przy zatruciach – popiół z dzikiej gruszy zmieszany z sokiem gruszkowym.

Owoce gruszy, wbrew panującej opinii, nie są ciężkostrawne, dlatego mogą je jeść nawet osoby z wrażliwym żołądkiem, muszą jedynie pamiętać, by najpierw bardzo dokładnie pogryźć każdy kawałek. Jednak osoby o wrażliwych jelitach, albo cierpiące na schorzenia dróg żółciowych lepiej, aby jadły gruszki gotowane. Sok z gruszek łagodnie obniża ciśnienie i uszczelnia naczynia włosowate. Z kolei napar ze świeżych skórek gruszy stosuje się w formie okładów na trudno gojące się rany i owrzodzenia. W medycynie ludowej napar z suszonych gruszek podaje się przy przeziębieniach, gorączce i uporczywym kaszlu. Mocny napar, w formie okładów na czoło i głowę ponoć zwalcza bóle głowy i pomaga w migrenie.

Spożywanie gruszek może pobudzać nasz mózg do wydajniejszego działania. To za sprawą wspomnianego już wcześniej boru. Dzięki temu pierwiastkowi łatwiej nam pracować umysłowo, gdyż „zmusza” on szare komórki do wytężonej pracy oraz poprawia możliwości koncentracji. Bor jest także niezbędny podczas procesów związanych z transportem wapnia w organizmie – zapobiega ubytkom wapnia z kości. Dlatego dojrzałe gruszki powinny jeść osoby szczególnie narażone na osteoporozę. W gruszkach występują również komórki kamienne, czyli twarde cząstki miąższu wielkości ziarenek piasku, które wspomagają perystaltykę jelit. Gruszki rzadko też wywołują uczulenia.

Nic dziwnego, że soczyste, słodkie i zdrowe różne odmiany gruszek często goszczą na naszych stołach w formie przetworów, deserów czy dodatków do dań głównych. Przetarte gruszki w formie musu podaje się nawet małym dzieciom. Każda pani domu ma swoje popisowe dania z gruszek. A w „Strefie” proponujemy przepis na gruszkowy placek, który bardzo łatwo się robi, a ciepły można podawać z gałką lodów waniliowych lub bitą śmietaną :)

Gruszkowy placek

Będą potrzebne
4 duże dojrzałe gruszki, 2 ˝ szklanki mąki pszennej, pół opakowania przyprawy korzennej, płaska łyżeczka sody, 2 czubate łyżki brązowego cukru, 2 jajka, ok. ľ szklanki oleju (rzepakowy lub słonecznikowy), garść grubo posiekanych orzechów włoskich

Jak to zrobić?
Piekarnik nagrzewamy do 180şC. Jajka roztrzepujemy z cukrem i olejem. Sypkie produkty: mąkę, przyprawę korzenną, sodę mieszamy razem i dodajemy do masy jajecznej. Wsypujemy też orzechy. Kiedy ciasto jest jednolite (powinno być dość gęste, ale nie sztywne) wykładamy połowę do dużej tortownicy wyłożonej papierem do pieczenia. Na cieście układamy połówki obranych gruszek (z wydrążonymi pestkami) i przykrywamy pozostałą masą ciasta. Pieczemy ok. godziny. Możemy podać na ciepło z lodami lub bitą śmietaną, albo na zimno jak placek z jabłkami.

Jeżeli w kuchni nie czujecie się pewnie, zastanawiacie się, w jaki sposób wyeliminować kulinarne problemy lub po prostu chcecie podzielić się z innymi mińszczanami swoimi przepisami, napiszcie do nas maila na adres biuro@strefaminsk.pl

Musisz się zalogować, by móc dodawać komentarze!
Znajdź nas na Facebooku
TYGODNIK STREFA MIŃSK
adres biura:
ul. Warszawska 161 (1 piętro)
05-300 Mińsk Mazowiecki
tel. + 48 724 822 000
e-mail: reklama@strefaminsk.pl
lub e-mail: biuro@strefaminsk.pl
projekt graficzny: E-HO - agencja reklamowa - Mińsk Mazowieckikodowanie, system zarządzania