Tygodnik Strefa Mińsk NR 11/12 (367/368)

Kasza jaglana na zdrowie

Jest zalecana, np. przy przeziębieniach, czy stanach zapalnych. Idealnie nadaje się też na wiosenne monodiety, oczyszczające nasz organizm z wielu toksyn. Kto jeszcze nie zna, musi wreszcie „zaprosić” jagła do swojej diety...

Opublikowano: 18 Lutego 2014, Wtorek, 13:16
Autor: admin
 0 0 0

Kaszę jaglaną robi się z prosa, jednej z najstarszych roślin zbożowych, jaką zna ludzkość. W ostatnich latach obserwuje się triumfalny powrót jaglanki na stoły, ale fakt ten zupełnie nie dziwi, gdyż dieta oparta na tej kaszy wyleczyła mnóstwo istnień ludzkich z najrozmaitszych chorób. Jest zalecana, np. przy przeziębieniach, czy stanach zapalnych. Idealnie nadaje się też na wiosenne monodiety, oczyszczające nasz organizm z wielu toksyn. Kto jeszcze nie zna, musi wreszcie „zaprosić” jagła do swojej diety...

Proso zwyczajne (panicum milliaceum) znane było w całej Europie, także w Polsce już w neolicie. Uprawiane jest od dawna w Azji, Indiach, a także w Afryce i na Madagaskarze. Otrzymuje się z niego kaszę, mąkę, używa się je do wyrobu piwa, pędzenia spirytusu oraz na paszę. Proso wciąż stanowi tradycyjne pożywienie w wielu krajach afrykańskich, a także w Chinach. Przed II wojną światową proso na jagła uprawiano powszechnie prawie w całej Polsce. Roślinę kosiło się i młóciło, żeby uzyskać ziarno, tak samo jak żyto czy pszenicę. Następnie ziarno „mieliło” się w specjalnych młynach i tak powstawała kasza jaglana. Teraz uprawa prosa zupełnie się nie opłaca, dlatego jagła, które są w naszych sklepach pochodzą przeważnie z zagranicy.

Co skrywa kasza?
Kasza jaglana zawiera witaminy z grupy B (m.in.: ryboflawinę, tiaminę, kwas pantotenowy), witaminę E, wapń, mangan, cynk oraz żelazo. Jest bogata w fosfor, fluor i witaminę A oraz magnez, dlatego likwiduje zmęczenie umysłowe, depresję i anemię. Jagła „ukrywają” w sobie także dość dużo krzemu (ten pierwiastek niezwykle rzadko występuje w produktach spożywczych), który leczniczo wpływa na chore stawy i zbawiennie działa na paznokcie, zęby, włosy oraz skórę. W jaglance znajduje się również lecytyna, wspierająca naszą pamięć i regulująca ilość cholesterolu w organizmie. Kasza ma w sobie dużo białka (10-12%), ok. 4% tłuszczu, a także węglowodany w postaci złożonej, czyli bardzo dobrej dla naszego organizmu. A to dlatego, że powoli uwalniają się one do krwi podczas procesu trawienia i zapewniają naszemu mózgowi stały dopływ energii.
Mąka z prosa jest uboga w gluten i nie nadaje się do wypieków, wzbogaca jednak zupy i potrawy zarówno słodkie, jak i pikantne. Można ją stosować w diecie bezglutenowej.

Lecznicza moc
Kasza jaglana (nie posiadają tego w takiej skali inne kasze), ma zdolność usuwania nadmiaru wilgoci z naszego organizmu (np. kataru, wydzielin w płucach czy oskrzelach. Można się o tym przekonać np. podczas infekcji (przeziębienia) czy w stanach zapalnych. Monodieta z kaszy jaglanej stosowana do chwili ustąpienia objawów choroby i jeszcze dzień dłużej naprawdę stawia na nogi. Taki sposób walki z chorobą jest skuteczny, zarówno dla młodszych, jak i dla starszych. Od wieków na przeziębienie zalecają go swoim pacjentom lekarze Tradycyjnej Medycyny Chińskiej: prażymy kaszę jaglaną na patelni (ok. 3 min.), następnie zalewamy ją wrzątkiem i gotujemy z niej kleik (bez soli). I tylko to jemy przez cały czas choroby. Pijemy ciepłą wodę lub herbatkę z lukrecji (szczypta na szklankę i gotujemy przez 3 min.). Obowiązkowo płuczemy gardło co 30 min. (może to być dentosept, azulan czy woda z sodą). Ważne jest także, by oklepywać plecy spirytusem kamforowym. Najlepiej jest też leżeć i wypoczywać zwłaszcza, gdy mamy dużą gorączkę.

Kasza jaglana nadaje się również na wiosenne monodiety oczyszczające, gdyż ma właściwości alkalizujące organizm, czyli usuwa z niego toksyny powstałe z jedzenia zakwaszających produktów, np. cukru (proso jest jedynym zbożem zasadowym). Także ogólnie korzystnie wpływa na układ oddechowy i śledzionę, . Dieta oparta na kaszy jaglanej stosowana jest przy leczeniu łuszczycy, schorzeń przewodu pokarmowego. Zapobiega zaparciom, biegunkom, niestrawności, a ponadto wzmacnia serce, reguluje ciśnienie krwi i zmniejsza ryzyko zapadnięcia na nowotwory, gdyż zawiera antyoksydanty (substancje neutralizujące wolne rodniki, będące przyczyną powstawania komórek rakowych).

Kasza w kuchni
Potrawy z kaszy jaglanej można jeść na śniadania i obiady, można je zabrać do pracy jako przekąskę, a nawet przyrządzić z niej pyszne desery. Ciepła jaglanka na słodko (z owocami) lub słono (z warzywami) jedzona na śniadanie to potężny i zdrowy zastrzyk energii na cały dzień. Krupnik z kaszy jaglanej nie odbiega smakiem od tradycyjnego krupniku. Pyszne są również kotleciki z kaszy jaglanej. Jaglanka śmiało może też w jadłospisie zastąpić inne kasze lub ziemniaki. Dla zachęty podajemy przepisy na kilka dań ze swojskich jagieł. I zachęcamy do wprowadzenia ich do rodzinnej diety oraz własnych kulinarnych „eksperymentów”. Na pewno wyjdzie to nam na zdrowie.
Oprac. i fot. ZR

Przepisy
Jaglanka śniadaniowa
Będą potrzebne: 1 szklanka kaszy jaglanej, 2 szklanki wody, bakalie (co kto lubi: orzechy, suszone śliwki, morele, rodzynki), imbir (najlepiej świeży), cynamon i kardamon, 1 łyżeczka miodu
Jak to zrobić: kaszę wsypujemy do garnka i prażymy na wolnym ogniu przez chwilę, jak ziarenka dobrze się osuszą zalewamy je wrzątkiem i gotujemy powoli na małym ogniu. Po chwili wsypujemy pokrojone bakalie. Przyprawy najlepiej, jak są świeżo utarte, mają wtedy więcej aromatu i lepiej smakują. Dodajemy je do kaszy pod koniec gotowania. Miód, najlepiej, aby każdy dodał sobie sam wedle uznania.
Zamiast bakalii możemy dodać do gotującej się kaszy (gdy zaczyna mięknąć) owoce: jabłka, gruszki, brzoskwinie, banany. Jaglankę wyłożoną do miseczek możemy posypać cynamonem, dodać łyżkę naturalnego jogurtu lub polać miodem.

Jaglanka z jajecznicą
Będą potrzebne: 1 szklanka ugotowanej kaszy jaglanej, 3 wiejskie jajka, masło klarowane, rzeżucha, sól.
Jak to zrobić: na maśle smażymy jajecznicę, jak zacznie się ścinać dodajemy kaszę, rzeżuchę i sól, delikatnie mieszając. I to już koniec przepisu, przecież to proste i odżywcze danie, idealne na wiosnę.

Krupnik z jaglanką
Będą potrzebne: 3 łyżki stołowe kaszy jaglanej, włoszczyzna, kilka ziemniaków, 1 cebula, natka pietruszki, sól, ziele angielskie, pieprz, liść laurowy, kilka suszonych grzybów do smaku, 2 łyżki oliwy z oliwek lub masła.
Jak to zrobić: gotujemy wodę na zupę, do wrzątku wrzucamy pokrojoną (obraną i umytą) włoszczyznę, ale bez pora oraz ziemniaki. Jak wywar zawrze, wsypujemy kaszę. Gotujemy na wolnym ogniu. Kroimy pora, opiekamy cebulę i wraz z pieprzem, zielem i liściem laurowym wrzucamy je do wywaru. Kiedy zupa ponownie się zagotuje solimy do smaku. Ugotowany krupnik posypujemy natką.

 

Musisz się zalogować, by móc dodawać komentarze!
Znajdź nas na Facebooku
TYGODNIK STREFA MIŃSK
adres biura:
ul. Warszawska 161 (1 piętro)
05-300 Mińsk Mazowiecki
tel. + 48 724 822 000
e-mail: reklama@strefaminsk.pl
lub e-mail: biuro@strefaminsk.pl
projekt graficzny: E-HO - agencja reklamowa - Mińsk Mazowieckikodowanie, system zarządzania