Tygodnik Strefa Mińsk NR 31/32 (299/300)

Zabawy z dzieckiem

Mowa rozwija się tylko w interakcji z drugą osobą: dziecka z dzieckiem albo dziecka z osobą dorosłą. Dlatego proponuję zabawy paluszkowe, gdyż istnieje ścisły związek między sprawnością rąk, a rozwojem mowy. Stymulacja dłoni pobudza bezpośrednio ośrodek w mózgu odpowiedzialny za dłonie, a pośrednio ośrodek ruchowy mowy.

Opublikowano: 20 Marca 2013, Środa, 13:26
Autor: Cyprian Rokicki
 0 0 0

Mowa rozwija się tylko w interakcji z drugą osobą: dziecka z dzieckiem albo dziecka z osobą dorosłą. Dlatego proponuję zabawy paluszkowe, gdyż istnieje ścisły związek między sprawnością rąk, a rozwojem mowy. Stymulacja dłoni pobudza bezpośrednio ośrodek w mózgu odpowiedzialny za dłonie, a pośrednio ośrodek ruchowy mowy.

Warto więc, deklamując lub śpiewając paluszkowe wierszyki, aktywizować aparat artykulacyjny, czyli mięsień okrężny warg, mięsień języka oraz podniebienie miękkie. Bliski kontakt wzrokowy i dotykowy zapewnią dziecku wiele doznań sensorycznych i wzmocnią poczucie bezpieczeństwa. Zabawy paluszkowe można stosować od pierwszych tygodni życia maleństwa i bawić się nawet z maluchem, który jeszcze nie mówi. Na początku dziecko będzie bierne, ale w wieku kilku miesięcy, gdy zacznie oglądać swoje ręce i palce, jego udział w zabawach stanie się bardziej aktywny. Aż któregoś dnia maluch sam je przeprowadzi.
Najbardziej popularnymi zabawami paluszkowymi są: ,,Sroczka” , ,,Idzie rak” ,,Czapla”, ,,Witała się rodzinka”. Sprawiają one dzieciom wiele radości. Początkowo, główna aktywność należy do osób dorosłych. To oni recytują i ilustrują tekst dotykając dziecięcych paluszków, dłoni, ramion, głowy, uszu. Podczas zabaw paluszkowych dziecko poznaje nowe rodzaje ruchów i możliwości ich łączenia. Opanowuje je bez większego wysiłku dzięki wielokrotnemu powtarzaniu. Jak wcześniej wspomniałam, zabawy paluszkowe utrwalają połączenia szlaków nerwowych między ruchami palców dłoni, a precyzyjnymi ruchami aparatu mowy. W konsekwencji rozwijają mowę dziecka.

Zabaw paluszkowe doskonalą także sprawność manualną, która jest potrzebna do wykonywania czynności wymagających drobnych ruchów ręki, niezbędnych do posługiwania się sztućcami, malowania czy pisania, które większości dzieci przysparzają wielu trudności. Będąc niedawno w stołówce jednej z mińskich podstawówek patrzyłam z przerażeniem, jak dzieci walczą na talerzu z pieczoną porcją kurczaka. Było to starcie godne gladiatora: przewracały, dziubały, poklepywały, a ostatecznie cała porcja soczystego mięsa powędrowała do kuchennego okienka. Zdenerwowana pani ze świetlicy, biegając od stolika do stolika, aby pokroić dzieciom kurczaka zaproponowała mi zrobienie zajęć praktycznych z czynności samoobsługowych. I dlatego zwracam się do Was, Kochani Rodzice, abyście w naturalnej sytuacji domowej, bawiąc się ze swoimi dziećmi w zabawy paluszkowe sprawili, aby w przyszłości wasze pociechy uniknęły kłopotów z posługiwaniem się nożem i widelcem. Oto kilka propozycji zabaw:

Zabawa: Taka gra
To jest taka gra,
Zrób dokładnie to, co ja.
(Jedna osoba wykonuje jakiś ruch,
a pozostałe próbują ten ruch naśladować).
Wszystko dobrze powtórzyłeś,
Na oklaski zasłużyłeś!

Zabawa: Pieski
Wszystkie pieski spały. (dłoń zawinięta w piąstkę)
Pierwszy obudził się ten mały. (odginamy najmniejszy palec )
Mały obudził średniego,
Który spał obok niego. (odginamy palec serdeczny)
Gdy średni już nie spał,
To duży też przestał. (odginamy palec środkowy)
Trzy pieski się bawiły,
Czwartego zbudziły. (odginamy palec wskazujący)
Cztery pieski szczekały,
Piątemu spać nie dały. (zaciskamy i prostujemy całą dłoń)

Zabawa: Dwie ręce – dziesięć palców
Ja dziesięć palców mam, (pokazujemy wszystkie palce )
Na pianinie gram. (naśladujemy grę na pianinie )
Ja dwie ręce mam, (kręcimy dłońmi w nadgarstkach)
Na bębenku gram. (naśladujemy grę na bębnie)
Ja dziesięć palców mam, (pokazujemy wszystkie palce)
I na trąbce gram. (naśladujemy grę na trąbce )
Ja dwie ręce mam (kręcimy dłońmi w nadgarstkach)
i zaklaszczę wam. (klaszczemy w dłonie)

Urszula Mirosz
logopeda, pedagog, specjalista Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Mińsku, autorka artykułów dotyczących problematyki mówienia w prasie branżowej i lokalnej, ekspert z listy Ministra Edukacji Narodowej w zakresie logopedii.

 

Musisz się zalogować, by móc dodawać komentarze!
Znajdź nas na Facebooku
TYGODNIK STREFA MIŃSK
adres biura:
ul. Warszawska 161 (1 piętro)
05-300 Mińsk Mazowiecki
tel. + 48 724 822 000
e-mail: reklama@strefaminsk.pl
lub e-mail: biuro@strefaminsk.pl
projekt graficzny: E-HO - agencja reklamowa - Mińsk Mazowieckikodowanie, system zarządzania