Tygodnik Strefa Mińsk NR 29/30 (343/344)

Relacje. Podaj dalej!

Projekt edukacyjny skierowany do mieszkańców Mińska Mazowieckiego, oparty na historii lokalnej.

Opublikowano: 27 Czerwca 2018, Środa, 10:51
Autor: Cyprian Rokicki
 0 0 0
Relacje. Podaj dalej Katarzyna Łaziuk (1)Relacje. Podaj dalej Katarzyna Łaziuk (1)
Relacje. Podaj dalej Katarzyna Łaziuk 2Relacje. Podaj dalej Katarzyna Łaziuk 2
Relacje. Podaj dalej Katarzyna Łaziuk 3Relacje. Podaj dalej Katarzyna Łaziuk 3
Relacje. Podaj dalej Katarzyna Łaziuk 4Relacje. Podaj dalej Katarzyna Łaziuk 4
Relacje. Podaj dalej Katarzyna Łaziuk 5Relacje. Podaj dalej Katarzyna Łaziuk 5

„Relacje. Podaj dalej!” to projekt edukacyjny skierowany do mieszkańców Mińska Mazowieckiego, oparty na historii lokalnej. Jego ważną częścią były tygodniowe warsztaty twórcze, w których udział wzięli uczennice i uczniowie Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcącego im. Polskiej Macierzy Szkolnej i Szkoły Podstawowej nr 3 im. Jana Pawła II w Mińsku Mazowieckim. Koordynatorkami projektu są panie Katarzyna Łaziuk, nauczycielka języka angielskiego w Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcącym w Mińsku Mazowieckim oraz Monika Marciniak, niezależna animatorka kultury, prezeska stowarzyszenia Big Picture. Tytuł przedsięwzięcia odsyła do wielu znaczeń, których wspólnym mianownikiem jest szacunek, warunek konieczny wszelkich dobrych relacji i gwarant ich trwałości.

Pomysł projektu zrodził się z potrzeby dzielenia się wiedzą zdobytą podczas pracy z relacjami świadków ocalałych z Holokaustu z archiwum USC Shoah Foundation i wiary w wartość historii opowiedzianej z perspektywy jednostki. Inicjatorki projektu wierzą, że uwrażliwienie uczestników na ważne tematy zaowocuje w przyszłości. Dodatkową wartością są relacje, jakie nawiązały się w czasie działań między uczestnikami. Sądzą także, iż wzorem projektu „Podaj dalej” Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę” dobre praktyki pójdą w świat.

Podczas całego tygodnia spotkań uczestnicy brali udział w różnorodnych warsztatach, które łączył jeden cel: pokazanie relacji przeszłości z teraźniejszością. Pierwsze warsztaty poświęcone były zintegrowaniu grupy. W trakcie warsztatu poprzez zabawę poznaliśmy swoje zainteresowania, hobby i rozmawialiśmy o tym, dlaczego warto się różnić. Nawiązywaliśmy i pogłębialiśmy nasze relacje. Podczas warsztatu historycznego Mińsk – moje magiczne miejsce Leszek Celej, dyrektor Muzeum Ziemi Mińskiej, opowiedział o rozwoju i znaczeniu naszego miasta, przedstawił najważniejsze fakty z jego historii, które każdy nastolatek powinien znać. Justyna Radomińska, nauczycielka języka polskiego, poprowadziła, według scenariusza opracowanego przez Magdę Mól z Miejskiej Biblioteki Publicznej przy wsparciu Katarzyny Wiącek i Katarzyny Łaziuk , warsztat o historii mińskiej społeczności żydowskiej. Do młodych ludzi ze zdjęć oraz przeróżnych literackich i dziennikarskich relacji przemówili dawni mieszkańcy miasta. A ci ich historie podali dalej. Na koniec wiedzę źródłową skonfrontowaliśmy z naszymi magicznymi miejscami w Mińsku, tworząc sentymentalną mapę miasta.

Kim jestem? - to pytanie, na które szukaliśmy odpowiedzi podczas kolejnego spotkania. Znajomość historii pozwala zrozumieć, kim jesteśmy. My wyszliśmy od refleksji nad własną tożsamością. Młodzież określała cechy, na które nie mamy wpływu, które są na przypisane. Wszyscy zwracaliśmy także szczególną uwagę na tożsamość społeczną, która poza tożsamością indywidualną konstytuuje nasze jestestwo, a na którą możemy mieć wpływ. Podczas dyskusji zwracaliśmy uwagę na język, którym posługujemy się na co dzień, mówiąc na przykład o osobach z niepełnosprawnością. Przyimek „z” sygnalizuje dużą różnicę. Osoba niepełnosprawna czy osoba z niepełnosprawnością? Uczestnicy projektu już wiedzą, że niepełnosprawność to nie jedyna cecha, która determinuje tożsamość. W trakcie warsztatu po nitce do kłębka poznaliśmy historię Guty Tyrangiel Benezry, ocalonej z Holokaustu mińszczanki. Uczestnicy spotkania wysłuchali fragmentów świadectwa ocalonej i stworzyli jej życiorys. Każda z grup miała za zadanie napisać 10 zdań o ocalonej, podając informacje, które dla nich były najistotniejsze. Niespodzianką było obejrzenie przysłanego przez naszą bohaterkę krótkiego filmu, w którym pani Tyrangiel zwróciła się bezpośrednio do uczestników warsztatów. Podziękowała za pamięć o żydowskiej historii miasta, ciesząc się, że młodzi ludzie chcą nieść dalej historie jej rodziców i przodków, mieszkańców Mińska Mazowieckiego. Podkreśliła wagę i znaczenie pamięci.
Młodzież poznała także – dzięki panu dr. Andrzejowi Nowikowi, zajmującemu się genealogią - sposoby pozyskiwania informacji o naszych przodkach.

Historia to swoiste klisze pamięci. Możemy dzięki nim poznawać świat z przeszłości, możemy też wykorzystywać je w graficznych formach. Podczas warsztatu fotograficznego poznaliśmy podstawowe pojęcia związane z fotografią i sekrety wykonania dobrego zdjęcia. W świat fotografii wprowadził uczestników fotograf i prezes Towarzystwa Przyjaciół Mińska Mazowieckiego Marek Łodyga. Wiedza teoretyczna została później sprawdzona w praktyce. Młodzi uczestnicy projektu zmierzyli się z wyzwaniem, jakim było przedstawienie na fotografiach uczuć radości, miłości czy strachu. Na koniec wykorzystując zdjęcia dawnych mieszkańców Mińska, uczniowie stworzyli kolaże, które posłużą do zaprojektowania pocztówek promujących projekt.

Gra miejska poprowadzona przez nauczycielkę historii Ewę Borkowską zakończyła cykl warsztatów poświęconych relacjom. Nauczycielka i przewodniczka muzealna zabrała wszystkich w podróż do przeszłości, opowiadając o miejscach i ludziach, których już nie ma, ale dzięki projektowi na chwilę znów powrócili. Mamy nadzieję, że dzięki „Relacjom. Podaj dalej!” zaistnieją oni w świadomości młodych ludzi, którzy zdobytą wiedzę podadzą dalej!

Pięciodniowe warsztaty to początek działań projektowych i zaproszenie do otwartych spotkań w przestrzeni miejskiej. Efekty pracy uczestników będzie można oglądać na wystawie plenerowej w sierpniu. Mamy nadzieję, że dla uczniów i prowadzących był to czas przyjemny, twórczy, ale przede wszystkim rozszerzający wiedzę i empatię. Poprzez działania animacyjne i wspólną pracę nad projektem uczestnicy dostali możliwość samodzielnej oceny historii. Poznali przeszłość nie za pomocą suchych faktów, ale poprzez konkretne głosy i konkretne twarze ocalałych. Dowiedzieli się, pod jakim adresem mieszkali, czym się zajmowali, jak spędzali wolny czas ich przedwojenni sąsiedzi. Mamy nadzieję, że przełamali dotychczasowy obraz Żyda–obcego, a poznali Żyda – mińszczanina. Wydarcie z historii części tożsamości zawsze zostawia jakąś pustkę, nasz projekt ma ją wypełnić.

Projekt realizowany dzięki dofinansowaniu ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Bardzo Młoda Kultura 2016 – 2018 oraz ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego. Partnerami w projekcie są Muzeum Ziemi Mińskiej i Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN1. Relacje - jak widać - to także współpraca. Cieszymy się z licznych sprzymierzeńców naszego projektu.
Tekst: Monika Marciniak, Justyna Radomińska, Katarzyna Łaziuk. Zdjęcia: Marek Łodyga

 

Musisz się zalogować, by móc dodawać komentarze!
Znajdź nas na Facebooku
TYGODNIK STREFA MIŃSK
adres biura:
ul. Warszawska 161 (1 piętro)
05-300 Mińsk Mazowiecki
tel. + 48 724 822 000
e-mail: reklama@strefaminsk.pl
lub e-mail: biuro@strefaminsk.pl
projekt graficzny: E-HO - agencja reklamowa - Mińsk Mazowieckikodowanie, system zarządzania