Tygodnik Strefa Mińsk NR 23/24 (337/338)

Jak opanować sztukę liczenia z dzieckiem?

Matematyka nie musi być nudna, połączona z zabawą daje wyśmienite efekty.

Opublikowano: 4 Czerwca 2018, Poniedziałek, 11:07
Autor: Cyprian Rokicki
 0 0 0
Jak opanować sztukę liczenia z dzieckiem MathRidersJak opanować sztukę liczenia z dzieckiem MathRiders
Jak opanować sztukę liczenia z dzieckiem MathRidersJak opanować sztukę liczenia z dzieckiem MathRiders

Powszechnie, liczenie kojarzone jest z powtarzalnym i nudnym zajęciem zapisywania cyfr na kartce papieru, monotonnym siedzeniem w szkolnej ławce czy rozwiązywaniem niezrozumiałych zadań. Nie jest to jednak jedyny sposób na wykształcenie w dziecku umiejętności arytmetycznych. Jeśli sięgniemy po odpowiednie środki i zainteresujemy najmłodszych matematycznym światem, nauka może okazać się dla nich fascynującą przygodą. Dzieci intuicyjnie przyswajają przekazywane im zasady pod warunkiem, że metody nauczania połączone są z zabawą.

Nauka z wykorzystaniem zabawek i gier

Wiele zabawek takich jak: klocki, maskotki czy samochody, są świetnymi narzędziami do nauki liczenia. Wspólnie z dzieckiem możemy dodawać bądź odejmować poszczególne przedmioty: Ile mamy lalek? Ile kół mają pojedyncze samochody, a ile wszystkie? Dobrym pomysłem jest także wykorzystanie gier planszowych, które jednocześnie rozwijają logiczne myślenie dzieci i skutecznie uczą matematyki. Kostka do gry może posłużyć jako przykład zasady „mniej i więcej”, czyli zobrazowania, o ile pól na planszy nasz pionek przesunie się do przodu, jeśli wypadnie konkretna liczba. Dziecko w naturalny sposób będzie chciało dowiedzieć się, co oznacza dana wartość i czy jest ona korzystna dla niego, jako gracza.

Liczenie w codziennych sytuacjach.

Codzienne czynności, jak np. wspólne gotowanie, mogą posłużyć nie tylko nabyciu zdolności kulinarnych, ale także i matematycznych. Przygotowując konkretne potrawy, odmierzajmy produkty, dodawajmy, odejmujmy. Gdy kroimy pizzę na kawałki, pobawmy się z dzieckiem – jedną podzielmy na 8 kawałków, drugą na 6 i zapytajmy dziecko, który kawałek wybiera i dlaczego. Tutaj w łatwy i smaczny sposób pokazujemy naszym pociechom ułamki i porównujemy je. W podobny sposób należy poruszać zagadnienia arytmetyczne przy wszystkich czynnościach dnia codziennego, podczas zakupów, spaceru czy sprzątania.

Nauka z wykorzystaniem codziennych przedmiotów.

Miesiące, dni tygodnia, godziny i minuty mają ogromne znaczenie dla naszego codziennego funkcjonowania. Dlatego warto wykorzystać te zagadnienia również do nauki liczenia. Możemy poprosić, by dziecko określiło, ile czasu zostało do wydarzenia, na które czeka, np. urodzin lub wakacji. Maluch przy pomocy kalendarza może policzyć liczbę dni i tygodni, a przy okazji poznawać poszczególne jednostki odmierzania czasu. Dziecko niecierpliwie wyczekuje na swoją ulubioną bajkę czy program w telewizji? Pokażmy mu zegar i wytłumaczmy, ile minut zostało jeszcze do emisji. Z obserwacji ekspertów wynika, że dzieci znacznie chętniej przyswajają wiedzę poprzez wykorzystanie przedmiotów, budzących u nich pozytywne odczucia. Dlatego podczas nauki warto posługiwać się również monetami. Dzieci od wczesnego dzieciństwa obserwują i uczestniczą w sytuacjach, w których korzystamy z pieniędzy. Istotne, by podczas tych czynności zadawać odpowiednie pytania, np. Ile jednogroszówek to dziesięć groszy? Ile monet potrzeba, by kupić konkretną zabawkę? Będąc w sklepie, dajmy dzieciom szansę na odliczenie należnej kwoty pieniędzy, a tym samym pozwólmy im na zbudowanie poczucia samodzielności i odpowiedzialności.

Zaproponowane metody nauczania mogą posłużyć, jako inspiracja do stworzenia innych, własnych zabaw edukacyjnych. Taki kierunek edukacji obrało Studio Nauczania MathRiders w Mińsku Mazowieckim. Programy nauczania matematyki MathRiders w Mińsku Mazowieckim wykorzystują ruch, muzykę, zabawę oraz wyobraźnię dziecka, by mogło jak najlepiej przyswoić kolejne partie materiału. Nie ma tu miejsca na krytykę, lecz zrozumienie, cierpliwość oraz świetną zabawę.

Wykorzystanie naturalnej ciekawości poznawania otaczającego świata, w tym także matematyki oraz wskazanie właściwych narzędzi na poszczególnych etapach nauki jest kluczem do sukcesu w opanowaniu kompetencji matematycznych jeszcze przed pójściem do szkoły.

Tekst został przygotowany przez Studio Nauczania MathRiders, we współpracy z Panem Maciejem Kowalikiem z MathRiders Mińsk Mazowiecki, mail: minsk.mazowiecki@mathriders.com, telefon: 515808027

Musisz się zalogować, by móc dodawać komentarze!
Znajdź nas na Facebooku
TYGODNIK STREFA MIŃSK
adres biura:
ul. Warszawska 161 (1 piętro)
05-300 Mińsk Mazowiecki
tel. + 48 724 822 000
e-mail: reklama@strefaminsk.pl
lub e-mail: biuro@strefaminsk.pl
projekt graficzny: E-HO - agencja reklamowa - Mińsk Mazowieckikodowanie, system zarządzania