Tygodnik Strefa Mińsk NR 13/14 (327/328)

Jak trwale i zdrowo schudnąć?

Program edukacyjno treningowy w Mińsku Mazowieckim.

Opublikowano: 19 Grudnia 2017, Wtorek, 22:34
Autor: Cyprian Rokicki
 0 0 0

W swoim środowisku znacie na pewno wiele osób, które podjęły próby odchudzania. Udało się nielicznym. Najczęściej tym, którzy świadomie chcieli zmienić swoje życie. Każdy kto szukał drogi na skróty - przegrał.

Człowiekiem nieświadomym łatwiej manipulować.

47% badanych Polaków* określiło u siebie nadwagę. Zdajemy sobie sprawę, że osoby z nadwagą mają większe problemy ze znalezieniem ubrań dla siebie (68%), wstydzą się korzystać z basenu lub plaży (62%) i trudniej im znaleźć partnera niż osobom szczupłym (64%). Pewnie dlatego aż 71% podejmowało próbę odchudzania** Niestety 59% przestało wierzyć w podejmowane próby ponieważ nie przyniosły one skutków. 70% z badanych poddało się w walce przed upływem 12 miesięcy od podjęcia walki o sylwetkę, wracając do wagi sprzed rozpoczęcia kuracji.

Powód większości porażek jest jeden – nieumiejętne podejście do odchudzania, wynikające z braku rzetelnej wiedzy oraz brak fachowego wsparcia. Jeśli do tego dodamy: wiarę w cudowne środki farmaceutyczne, pseudo wiedzę zalewającą internet, reklamy w mediach, wiarę w cudowne zabiegi SPA i diety cud, to wyniki badań nie dziwią.

Spalanie tkanki tłuszczowej.

Tkanka tłuszczowa składa się z małych komórek (adipocytów) gromadzących kwasy tłuszczowe, które mają być zapasem energii. Żeby doszło do zużycia kwasów tłuszczowych z tkanki tłuszczowej musi zajść jednocześnie kilka działań. Na działania te składają się:

  • odpowiednio skonstruowana dieta umożliwiająca spalenie kwasów tłuszczowych z tkanki białej,

  • wysiłek tlenowy, o odpowiednim poziomie tętna i beztlenowy o odpowiednim czasie trwania

  • podwyższenie termogenezy organizmu

  • odpowiednia ilość snu umożliwiająca optymalną długość najgłębszego stadium - snu wolnofalowego.

Adipocyty namnażają się pod wpływem niezdrowej diety ale już nie znikają. Za pomocą odpowiednich działań, adipocyty można pozbawić zawartości, utleniając kwasy tłuszczowe i zmniejszając grubość tkanki tłuszczowej. Niestety ich ilość się nie zmniejszy, dlatego nie warto sobie pozwalać na przyrosty fałdek tłuszczu. Z czasem nieprawidłowe diety powodują coraz większe problemy ze zgubieniem tkanki tłuszczowej i powrót do efektu jojo.

Utrata wagi bez utraty tkanki tłuszczowej.

Zdarzyło mi się już kilkakrotnie wyprowadzać koleżanki ze stanu euforii po utracie kilku kilogramów w związku ze stresem lub krótkotrwałym stosowaniem diet niskokalorycznych. Dlaczego? Przedstawię przykład. Kobieta w wieku 40 lat, wzroście 158 cm i masie 60 kg na podstawowe czynności fizjologiczne (funkcjonowanie organizmu w pozycji leżącej) potrzebuje 1440 kcal. Jeśli pracuje i pozwala sobie na niewielką aktywność ruchową to potrzebuje już blisko 2500 kcal. Korzystając z diety niskokalorycznej np. 1000 kcal ma niedobór na 1500 kcal. Ilość energii nie pozwala na podstawowe czynności fizjologiczne. Przez pierwsze tygodnie widać spadek wagi. Jest radość, choć organizm daje oznaki osłabienia. Ze względu na deficyt węglowodanów, dochodzi do upośledzenia cyklu Krebsa (reakcja utleniania kwasów tłuszczowych). Organizm zamiast pobierać energię z tkanki tłuszczowej pobiera ją głównie z aminokwasów z mięśni, ścięgien oraz innych części ciała. Te czynniki oraz utrata wody, którą wiąże glikogen, powodują spadki wagi. Z czasem dochodzi do adaptacji organizmu do głodowania. Organizm przez ten czas broni się obniżając tempo przemiany materii. Efekty spadku wagi są coraz mniejsze i po kilku miesiącach zanikają. Dieta kończy się efektem jojo. Degradacja organizmu postępuje regularnie, ale jest to cichy zabójca, bo efekty będą odczuwalne dopiero za kilka lat. Częstym efektem takich prób są wielozakresowe problemy zdrowotne (hormonalne, ortopedyczne) z depresją włącznie.

Kobiety mają trudniej.

Ewolucja człowieka ukształtowała nieco inaczej przedstawicieli kobiet i mężczyzn. Z badań nad działaniem hormonów wynika, że organizm kobiet mniej efektywnie spala tkankę tłuszczową w trakcie wysiłku fizycznego, niż organizm mężczyzn. U mężczyzn wysiłek fizyczny (bez uwzględnienia specjalnej diety) powoduje zmniejszenie tkanki tłuszczowej. Kobiety nie osiągną efektu redukcyjnego bazując tylko na wysiłku fizycznym. Mają na to wpływ inne u kobiet, niż u mężczyzn, reakcje hormonów: greliny, leptyny i insuliny.

Kobiety mają trudniej, bo sama aktywność ruchowa może nie zagwarantować im sukcesu. Do efektywnego spalania tkanki tłuszczowej konieczne jest łączenie odpowiedniego odżywiania i wysiłku.

Program trwałej utraty tkanki tłuszczowej.

Osiągnięcie wymarzonej sylwetki jest możliwe i wbrew pozorom wcale nie jest trudne. Jak to zrobić będzie można dowiedzieć się w trakcie programu treningowo edukacyjnego, który rusza od początku 2018 roku. Zajęcia będą oparte o naukowe metody redukcji tkanki tłuszczowej wynikające z połączenia odpowiedniej metodologii treningowej, dietetyki oraz zasad fizjologii i endokrynologii. Uczestnicy, poza treningami redukcyjnymi, uzyskają wiedzę jak sterować własnym organizmem, aby czuć się pełnym energii, jednocześnie pozbywając się tkanki tłuszczowej zarówno za pomocą treningu jak i żywienia. Na cały program złoży się:

  • edukacja o zasadach treningu redukcyjnego

  • edukacja żywieniowa wspomagająca wysiłek

  • trening mentalny oparty na psychologii wysiłku

  • metodyczna kontrola postępów z indywidualną motywacją.

Bezpłatne spotkanie informacyjne odbędzie się 21 grudnia o 20.30 w Klubie Champion Sport Life ul. Mireckiego 11, zapisy pod numerem telefonu 505-999-545. Więcej informacji na https://dietaisport.pl/odchudzanie/

 

Autor: Jarosław Rosłoniec - dietetyk sportowy, trener personalny, sportowiec, promujący wiedzę z zakresu żywienia i zmiany stylu życia. Autor bloga www.dietaisport.pl

 

*Badanie TNS OBOP na zlecenie Herbalife (19-28 września 2011)

** Badania Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie przy WUM (2009)

Musisz się zalogować, by móc dodawać komentarze!
Znajdź nas na Facebooku
TYGODNIK STREFA MIŃSK
adres biura:
ul. Warszawska 161 (1 piętro)
05-300 Mińsk Mazowiecki
tel. + 48 724 822 000
e-mail: reklama@strefaminsk.pl
lub e-mail: biuro@strefaminsk.pl
projekt graficzny: E-HO - agencja reklamowa - Mińsk Mazowieckikodowanie, system zarządzania