Tygodnik Strefa Mińsk NR 23/24 (291/292)

Gorączka Bożego Narodzenia

Już od początku listopada wszystkie sieci handlowe umiejętnie podsycają nasze oczekiwania względem świąt. Jak nie dać się tej gorączce i rozpocząć nowy rok bez wyrzutów sumienia i długów?

Opublikowano: 22 Grudnia 2015, Wtorek, 10:26
Autor: plina_m
 0 0 0

Wg etnologa dr. Odoj „czasem euforia przedświąteczna dostarcza nam więcej emocji niż same święta”. Wpadamy po uszy w przestrzeń zapachów, barw i nostalgicznej muzyki, gdzie w oczekiwaniu na święta rzucamy się w szał zakupowego szaleństwa, zapominając szybko o zdrowym rozsądku. A sklepy potrafią sterować naszymi zachowaniami. Jeśli przy stoisku z winami gra muzyka klasyczna, w naszym koszyku wylądują droższe wina (udowodnił to eksperyment w pewnej winiarni w Tunisie), jeśli puści się tam np. Edith Piaf, podświadomie wybierzemy wino francuskie. Przy muzyce z Niemiec wzrośnie sprzedaż win niemieckich. Jeśli spytałabym dlaczego takie wino wybraliście, żaden konsument nie byłby świadomy czemu akurat w danym momencie zdecydował się na zakup takiego alkoholu. 

Konsumenci nie są świadomi swoich wyborów, dlatego łatwo nimi sterować. Kto nie zna przeboju „Last Christmas”? Przy nim nagle nasze zakupy stają się powolne, bez pośpiechu, ale gdy w głośnikach zaczyna lecieć o szybkim tempie „all i want for christmas is you” to niechybny znak, że tworzą się kolejki i obsługa próbuje przyśpieszyć również nasze zakupy. Samo dopasowanie idealnego zapachu towarzyszącemu naszym zakupom pozwala osiągnąć aż 6% wzrost obrotów i 16% wydłużenie czasu pobytu naszego w sklepie. A czym pachną święta? Sklepy to wiedzą: goździkami, pomarańczami, cynamonem i szarlotką. Atakowani takimi trikami już po 25 minutach zakupów przestajemy racjonalnie kalkulować, a po 40 minutach emocje biorą górę i bardziej przypomina to wrzucanie wszystkiego do koszyka, bo skoro wszyscy mają pełne koszyki, to powinniśmy my również mieć.

Jeśli po wypakowaniu zakupów w domu, dalej jesteś zadowolony to należysz do grona szczęśliwców, którzy potrafią oprzeć się magi sklepów. Jeśli zaś sporą część zakupów stanowią rzeczy niepotrzebne, dałeś się złapać. Co zrobić by nie powtórzyć tego błędu? Przede wszystkim: Róbmy listy zakupów- i ściśle się jej trzymajmy. Tylko wtedy mamy pewność że w naszym koszyku nie znajdzie się zamiast mąki dodatkowa paczka świątecznych pierników.

Zjedz coś przed wyjściem- będziemy wtedy bardziej odporni na atakujące nas zapachy, które dużo szybciej kuszą na pusty żołądek.

Nie każda promocja to promocja- sprzedawcy liczą, że nie będzie chciało się nam sprawdzać ile wcześniej faktycznie kosztował przeceniony produkt. Wszyscy lubimy oszczędzać i każda kartka z napisem „50% taniej' lub „promocja” działa na nas jak magnes, a okazać się że może że nie dość że nie zaoszczędziliśmy to jeszcze przepłaciliśmy.

25 minut- tyle czasu kierujemy się zdrowym rozsądkiem w trakcie zakupów i tak powinniśmy planować zakupy, aby zmieścić się w tym okresie.

Wózek czy koszyk? - jeśli planujemy niewielkie zakupy, wybierzmy koszyk. Przy olbrzymich wózkach nasze zakupy będą zawsze wydawały się małe i będzie kusić nas do wrzucenia czegoś nadprogramowego.

Wielopaki i oferty specjalne- podobno wszystkie drogi prowadzą do Rzymu, ale wszystkie ścieżki w sklepie prowadzą obok oferty specjalnej. Nie da się przejść do zwykłej wędliny po którą przyszliśmy (zazwyczaj w lodówce na końcu sklepu) nie trafiając na promocje. Nie zatrzymujmy się tam, bo kupimy dodatkowy krem, którego nie używamy, albo wspomnianą szynkę, tylko że kilogram, który przeterminuje się zanim zdążymy ją zjeść.

Wyruszając na świąteczne zakupy, należy pamiętać o wszystkich tych rzeczach, wtedy istnieje realna szansa, że nie wydamy za dużo, ani nie wrócimy z tuzinem rzeczy które ze świąteczną atmosferą nie mają nic wspólnego.

 

Musisz się zalogować, by móc dodawać komentarze!
Znajdź nas na Facebooku
TYGODNIK STREFA MIŃSK
adres biura:
ul. Warszawska 161 (1 piętro)
05-300 Mińsk Mazowiecki
tel. + 48 724 822 000
e-mail: reklama@strefaminsk.pl
lub e-mail: biuro@strefaminsk.pl
projekt graficzny: E-HO - agencja reklamowa - Mińsk Mazowieckikodowanie, system zarządzania