Tygodnik Strefa Mińsk NR 29/30 (385/386)

Planetarium Mobilne SKY w GM2

Opublikowano: 13 Listopada 2015, Piątek, 20:15
Autor: btsd
 0 0 0

Uczniowie Gimnazjum Miejskiego nr 2 im. Jana Pawła II w Mińsku Mazowieckim 10 listopada wzięli udział w pokazach Mobilnego Planetarium SKY, które zagościło w szkolnej sali gimnastycznej.

Pomysłodawczynią zajęć dla klas matematycznych, informatycznych i politechnicznych (1e, 1f, 1g, 2b, 2d, 2e i 3d) była matematyczka – pani Renata Ziółkowska. Młodzież miała okazję rozwijać swoje zainteresowania i poszerzać wiedzę w sposób niestandardowy. Podczas seansu uczniowie zostali zabrani w niezapomnianą podróż po kosmosie. Multimedialny pokaz był przygotowany i poprowadzony przez pana dr. Marka Siłuszyka. Warto dodać, że projekcje w Planetarium Mobilnym są wyświetlane dzięki technologii WARP, czyli za pomocą optyki newtonowskiej realizowanej przy użyciu lustra sferycznego, czyli w bardzo nowoczesnej technologii.

W pierwszej części uczniowie poznali granice Heliosfery określone dzięki odkryciom sondy kosmicznej IBEX, wspólnie z dr. Markiem Siłuszykiem próbowali odpowiedzieć na pytanie, gdzie kończy się nasz układ słoneczny, a zaczyna „reszta” wszechświata. Podczas 45-minutowej prezentacji zdobyli wiedzę m. in. o wietrze słonecznym, o zjawisku Zorzy Polarnej czy promieniowaniu kosmicznym. Zaskoczeniem dla uczniów były informacje o zanieczyszczeniu świata światłem. O tym niepokojącym zjawisku dowiedzieli się dzięki filmikowi zrealizowanemu w związku z tym, że rok 2015 został ogłoszony Rokiem Światła. Na koniec prowadzący pokaz przedstawił uczniom aplikację STELLARIUM, dzięki której każdy może obserwować, jak dokładnie wygląda niebo w dowolnym miejscu na świecie, jakie są konstelacje, gwiazdozbiory (np. zodiak). Jest to aplikacja bezpłatna, dzięki której w sposób atrakcyjny uczniowie mogą poszerzać swoją wiedzę na temat astronomii.

Zaproszenie do gimnazjum Mobilnego Planetarium SKY (www.sky.siedlce.pl) okazało się strzałem w dziesiątkę, ponieważ uczniowie mieli dostęp do wiedzy na wysokim poziomie, dla wielu była to pierwsza w życiu wizyta w planetarium, więc i nowe doświadczenie życiowe. Dzięki mobilności planetarium – wszystko to zadziało się bez wychodzenia z gimnazjum!

dr Marek Siłuszyk – Działalność Mobilnego Planetarium SKY jest odpowiedzią na brak innowacyjnego narzędzia do popularyzacji wiedzy o kosmosie wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. Prowadzimy zajęcia na różnym poziomie zaawansowania – od przedszkoli po grupy dla ludzi dorosłych. Jesteśmy praktykami, którzy wiedzą, jak zainteresować odbiorców i w sposób przystępny przekazywać wiedzę na najwyższym poziomie, chodzi nam o interakcję z odbiorcami pokazów. Wartością naszego Planetarium Mobilnego SKY jest to, że jesteśmy mobilni, to my docieramy do odbiorców.

tekst: Agnieszka Kożuchowska

Musisz się zalogować, by móc dodawać komentarze!
Znajdź nas na Facebooku