Tygodnik Strefa Mińsk NR 11/12 (367/368)

Najczęściej popełniane błędy żywieniowe

Wciąż przybierasz na wadze, chociaż zmniejszyłeś liczbę kalorii i sięgasz tylko po żywność light? Wyeliminuj błędy żywieniowe, które popełniasz każdego dnia.

Opublikowano: 12 Maja 2015, Wtorek, 21:29
Autor: btsd
 0 0 0

Wciąż przybierasz na wadze, chociaż zmniejszyłeś liczbę kalorii i sięgasz  tylko po żywność light? Wyeliminuj błędy żywieniowe, które popełniasz każdego dnia. Prawdopodobnie nie zdajesz sobie sprawy jak takie „małe grzeszki” mogą skutecznie uniemożliwiać zrzucenie niechcianych kilogramów. Pamiętaj, że dieta musi być tak zbilansowana aby dostarczała organizmowi wartości odżywcze i składniki mineralne, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Bardzo istotne jest to co jemy, kiedy i w jakich ilościach.

Nieregularne posiłki
Najczęstszym błędem, który popełniamy ze względu brak czasu i ciągłe zapędzenie to spożywanie nieregularnych posiłków. Często też wychodzimy z domu bez śniadania. Nie pamiętasz jak powtarzano, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia? Nieregularne spożywanie posiłków i długie przerwy między posiłkami  to zbrodnia dla organizmu i naszej talii. Podczas długich przerw między posiłkami organizm zmniejsza tempo przemiany materii, włącza się proces obronny na wypadek głodówki i wartość kaloryczna następnego posiłku jest częściowo odkładana w tkance tłuszczowej jako zapas. Czyli od dziś spożywaj 5 posiłków dziennie, niewielkich objętościowo, ale częściej, co około 3 godziny. Unikniesz wtedy gwałtownych skoków poziomu glukozy co zapobiega magazynowaniu tkanki tłuszczowej.

Brak warzyw i owoców
Wa­rzy­wa są nie­zbęd­nym ele­men­tem każ­de­go ja­dło­spi­su. Dostarczają naj­więk­sze ilo­ści skład­ni­ków mi­ne­ral­nych, wi­ta­min i błon­ni­ka po­kar­mo­we­go. Błonnik pełni ważną rolę trawienną, zapobiega zaleganiu pokarmów w jelitach, działa jak miotełka, która usuwa szkodliwe substancje z naszego organizmu. Nie traktujmy więc warzyw tylko jako dekoracji talerza.
Witaminy A, C i E zawarte w owocach, zmniejszają aktywność wolnych rodników i wpływają korzystnie na poziom cholesterolu. Chociażby z tego powodu powinniśmy  w diecie znaleźć miejsce na owoc. Choć i tak najmocniejszym argumentem jest to, że owoce są przepyszne.
Ważne! Owoce to także źródło cukrów prostych. Osoby mające problem z nadwagą nie powinny spożywać owoców w nadmiernych ilościach. Do najmniej kalorycznych owoców należą np. arbuzy, jabłka, grejpfruty. Uważajmy na winogrona, które kuszą słodkim smakiem, ale w większej kiści winogron znajduje się ok. 20 gram cukru! Możemy je jeść, ale Z UMIAREM.

Light, czyli lekki jak piórko?
Jeśli produkt ma etykietę z napisem light, wydaje nam się, że jest „lżejszy”, więc zjadamy go więcej, dużo więcej, niż zjedlibyśmy produkt nieodchudzony. To błąd, zazwyczaj taka żywność ma zmniejszoną ilość tłuszczu, ale nie idzie to w parze z małą ilością kalorii. Skoro tłuszczu jest mniej, producent w zamian dorzuca morze cukru, soli albo sztucznych dodatków. Sprawdzaj dokładnie etykiety, nie daj się złapać na chwyty marketingowe, które zapewniają o lekkości produktu.

Przekąski = brak kontroli
Zjadłem tylko dwa gryzy batonika, tak tak. Tylko ten mały batonik może mieć taką ilość kalorii jak obiad, który zapewni nam uczucie sytości na dłużej niż chwila czekoladowej przyjemności. Często nieświadomie sięgamy po przekąski  w pracy, czy przy wciągającym filmie. Wszystko, co chrupie, jest słodkie, słone i pikantne idealnie się do tego nadaje. Czy liczysz te kalorie z „drobnych” przekąsek? Te kalorie niestety się sumują i rujnują nasze założenia diety.  Jeśli masz ochotę na drobną przekąskę, wybierz owoce, warzywa lub orzechy.

Od dziś jem mniej!
Drastyczne ograniczenie spożywanych kalorii, to kolejny temat, który zna zapewne każdy kto chciał zrzucić brzuszek przed latem. Początkowo, szybka utrata masy ciała, ale nie potrwa to zbyt długo. Trudno jest później utrzymać tak restrykcyjną dietę na co dzień. Kiedy już uzyskaliśmy zamierzony cel i kupujemy ubrania o rozmiar mniejsze, żegnaj dieto i wracamy do produktów, z których wcześniej zrezygnowaliśmy. Co dzieję się później? Witaj efekcie jojo! Bezpiecznie i zdrowo jest zmniejszać ilość kalorii stopniowo.

Za dużo tłuszczów
Słyszymy ciągle, że tłuszczu trzeba unikać i jak negatywnie wpływa na nasze zdrowie. To wszystko prawda, ale… musimy pamiętać, że niektóre tłuszcze nam szkodą, a inne mają zbawienne działanie dla naszego organizmu. Smalec, masło, tłuste wędliny-  tłuszcze zwierzęce, należy je spożywać z umiarem. Gdy jemy zbyt dużo tłustego mięsa, w naszej krwi rośnie poziom tzw. złego cholesterolu, grozi nam otyłość, miażdżyca, cukrzyca.
A po drugiej, zdrowszej stronie jest nienasycony kwas tłuszczowy, czyli dobry tłuszcz. Jest nam niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. Znajdziemy go w oleju lnianym, orzechach, rybach (zwłaszcza tłustych: makrele, śledzie, dorsze, łososie, tuńczyki). Sięgajmy po olej lniany, nie tylko do przygotowania potraw wigilijnych, ale na co dzień.

Za mało wody
Bez wody żyć się nie da. Zbyt mała ilość dostarczonych płynów jest poważnym zagrożeniem dla funkcjonowania całego organizmu. Ciało człowieka w ponad 60 proc. zbudowane jest z wody. Woda reguluje ciepłotę ciała i pełni podstawową funkcję w procesach fizjologicznych.  By nawodnić tkanki, potrzebujemy około  1,5 – 2 litry dziennie. Kolorowe napoje gazowane, nektary i napoje owocowe wykreśl następnym razem z listy zakupów, a w zamian kup zgrzewkę mineralnej wody. Na zdrowie!

Tekst : Sylwia Krysik

Musisz się zalogować, by móc dodawać komentarze!
Znajdź nas na Facebooku
TYGODNIK STREFA MIŃSK
adres biura:
ul. Warszawska 161 (1 piętro)
05-300 Mińsk Mazowiecki
tel. + 48 724 822 000
e-mail: reklama@strefaminsk.pl
lub e-mail: biuro@strefaminsk.pl
projekt graficzny: E-HO - agencja reklamowa - Mińsk Mazowieckikodowanie, system zarządzania